Advies

De ergonomie van de werkposten beoordelen en ontwerpen

Onze expert in ergonomie organiseert een praktische en participatieve opleiding om u bewust te maken van de parameters die u moet overwegen om werkposten te ontwerpen of in te richten rekening houdend met uw werknemers en de vereisten van hun taken.
Een offerte aanvragen voor deze dienst

Thema

Ergonomie in de arbeidssituatie.
Ergonomische inrichting van de verschillende werkposten.

Doelstellingen

De
beoogde doelstellingen zijn ergonomisch advies leveren over een werksituatie,
of het nu gaat om een bestaande situatie of een ontwerp, en suggesties voor
verbetering of aanbevelingen bij de implementatie voorstellen.

Programma

De ergonoom neemt contact op met de werkgever om een aantal data vast te leggen voor een bezoek ter plaatse. De werkactiviteit op de overeengekomen dagen moet representatief zijn van de alledaagse werkomstandigheden en het ritme.

Indien het over inrichting gaat zal de ergonoom contact opnemen om een bezoek aan de gebouwen te plannen waar de werkposten geïmplementeerd zullen worden.

Indien dit niet mogelijk is, zal hij de plannen van het gebouw met de voorziene inrichtingen analyseren.

Evaluatie:

  • De ergonoom zal de betrokken werknemer(s) bevragen betreffende de juiste aard van de uitgevoerde taken, het verloop en de taakgebonden eisen.
  • De ergonoom zal vervolgens de activiteit observeren en zal zich vooral toespitsen op de werkhoudingen, de afstanden van reikwijdte, de werkhoogte, het gebruikt materiaal en de toegankelijkheid ervan, de oriëntatie van de werkpost… In functie van de problematiek zullen aangepaste analysemethoden gebruikt worden.
  • De ergonoom zal zich ook toeleggen op een aantal fysieke omgevingsparameters zoals het geluid, de verlichting, de temperatuur en de ventilatie, aan de hand van een aantal metingen.

Afhankelijk van de context kunnen ook
andere acties genomen worden (werkgroep, nauwer overleg met de
architectenbureaus belast met de wijzigingen, meer specifieke analyses…).

Opmaak rapport: de evaluatie van de werkpostanalyse zal via een gedetailleerd rapport voorgesteld worden met inbegrip van:
  • De nagestreefde doelstellingen.
  • Het verloop van de interventie.
  • De belangrijkste elementen van de uitgevoerde waarneming en van de contacten ter plaatse.
  • De resultaten en de interpretatie van de gegevens indien een specifieke analysemethode gehanteerd werd.
  • De resultaten van de metingen van de omgevingsparameters (indien van toepassing).
  • Een aantal algemene aanbevelingen.
  • De aanbevelingen en verbetervoorstellen, specifiek voor de onderzochte werkposten.

Methode

  • Werkpost observatie.
  • Uitvoeren van verschillende metingen, fotoshoots, kennis vergaren met betrekking tot de uitgevoerde taken.
  • Opstellen van een rapport met:
    • Mogelijke ergonomische oplossingen en aanbevelingen betreffende sommige van volgende domeinen:
    •  Afmetingen van de ruimte in het algemeen, de toegangen, het meubilair (hoogte, diepte, vrije ruimte errond…)
       Keuze van materiaal en meubilair
       Inrichting van de werkruimte
       Fysieke omgevingsfactoren (geluid, verlichting, thermisch, ventilatie…)
       Aanbevelingen voor het aannemen van de juiste houdingen en het uitvoeren van de juiste handelingen
       Werkorganisatie (draaibewegingen, verandering van houding, pauzes, mogelijke en vereiste interacties…)

    • Voorstellen met betrekking tot toekomstige aanpassingen in 3D schema’s.
    • Opzoekingen en voorstellen in verband met hulpmiddelen, materialen, aangepast meubilair in functie van de aanvraag.

Doelpubliek

Werkgever, leden van de hiërarchische lijn, werknemers, interne preventiedienst.