Publié le 19·07·2022

Ergonomische inrichtingen: van ontwerp tot aanpassingen

Bij het ontwerp van een nieuw gebouw, afdeling, productielijn, werkruimte… is het essentieel om de preventie van professionele risico’s en ergonomie mee op te nemen. Zo niet is er een hoger risico op ongevallen, beroepsziekten, verslechtering van de werksfeer, of zelfs aantasting van het merkimago van de onderneming. Aan die ontwerpfouten kan helaas niets veranderd worden op korte termijn en ze kosten veel geld want het gaat om onomkeerbare situaties.

Het ontwerp of de verbetering van een werkplek dient een aantal ergonomische principes te respecteren.

Het ontwerp of de verbetering van een werkplek dient een aantal ergonomische principes te respecteren. Het is van belang om de te vervullen taak, activiteit of functie te analyseren om vervolgens de toegang tot de werkplek te bepalen, de communicatiemiddelen, de werkhoudingen, het type uitrusting, materiaal of hulp, de omgeving, enz. Gezien de prevalentie van musculoskeletale aandoeningen in arbeidsomgeving, dient de nadruk gelegd te worden op de preventie ervan door oncomfortabele houdingen, bewegingen of risicovolle inspanningen te beperken.  

Denk als voorbeeld aan een werkplek met te weinig natuurlijk licht, een galmende akoestiek, slecht gekozen inbouwmeubelen, een slecht uitgedachte indeling, haperende machines…  met als gevolg verhoogd absenteïsme, hogere turnover en lagere productiviteit. Andersom zal een goed ingerichte, wel overdachte ruimte een verhoogde motivatie en productiviteit en een verminderd absenteïsmepercentage tot gevolg hebben.  

Omdat het via samenwerking en op het terrein gebeurt, is ergonomie de meest efficiënte methode om een coherente preventie van professionele risico’s in te voeren die aangepast is aan de activiteit van de onderneming en duurzaam is. De ergonomen van CESI zijn specialist in de analyse van risicofactoren en het ontwerp van oplossingen om het werk minder zwaar te maken. 

Wij begeleiden u bij de ergonomische inrichting van uw werkplekken

Bij de preventie van absenteïsme en de promotie van haalbaar werk, moet meer aandacht worden besteed aan ergonomie op het werk. Ergonomie betekent de aanpassing van het werk aan de persoon.  

Meer producten

Een derde van de erkende beroepsziekten in België heeft te maken met musculoskeletale aandoeningen

  • Bij Belgische werknemers met arbeidsgebonden gezondheidsproblemen gaat het in 57% van de gevallen over fysieke pijn
  • Zowat 50 % van de ondervraagde Belgische werknemers heeft rugproblemen (dit varieert naargelang de sector)
  • 44 % van de werknemers heeft klachten aan de bovenste ledematen.

Onze klanten getuigen

Onze documenten over ergonomie

Meer hulpmiddelen

Wettelijke referenties

  • Codex welzijn op het werk – Boek I – Algemene beginselen
  • Codex welzijn op het werk  – Boek III – Arbeidsplaatsen
  • Codex welzijn op het werk – Boek VIII – Ergonomische beperkingen.