Publié le 25·04·2022

Preventie van risico’s verbonden met fysische agentia

Fysische agentia gaan van een klein ongemak tot een gevaar voor de veiligheid of gezondheid van de werknemers. Ze kunnen ook de andere arbeidsrisico’s versterken, zoals psychosociale risico’s of musculoskeletale aandoeningen.

Fysische agentia ?

Fysische agentia gaan van een klein ongemak tot een gevaar voor de veiligheid of gezondheid van de werknemers. Ze kunnen ook de andere arbeidsrisico’s versterken, zoals psychosociale risico’s of musculoskeletale aandoeningen.

De “Fysische agentia” beschreven in de codex welzijn bevatten volgende gevaren:

  • Thermische omgevingsfactoren
  • Lawaai
  • Trillingen
  • Hyperbare omgevingen
  • Ioniserende stralingen
  • Kunstmatige optische straling
  • Elektromagnetische velden.

Deze zogenaamde fysische agentia kunnen meer veroorzaken dan een klein ongemak. Door de aard ervan kunnen ze een gevaar betekenen voor de gezondheid en veiligheid van de werknemers, maar ze kunnen ook een impact hebben op andere arbeidsrisico’s zoals veiligheid, psychosociale belasting, musculoskeletale aandoeningen, enz.

Uit de statistische verslagen van FEDRIS, het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s, van de voorbije 5 jaar blijkt dat gemiddeld ongeveer 1700 aangiftes per jaar werden geregistreerd voor beroepsziekten verbonden met fysische agentia.

De codex welzijn op het werk verplicht de werkgever om een globale risicoanalyse uit te voeren van deze agentia en ervoor te zorgen dat de werknemers een zo laag mogelijke blootstelling ervaren.

Om die risico’s te voorkomen is een globale aanpak binnen de onderneming onmisbaar, dit in samenwerking met de arbeidsarts, de preventieadviseur arbeidshygiëne en de preventieadviseur ergonomie. Deze aanpak kan volgende elementen bevatten:

  • Opsporen van de verschillende fysische agentia die aanwezig zijn en bepalen van de effecten ervan.
  • Analyse van de specifieke risico’s van de fysische agentia afhankelijk van het type en voorstel tot verbetering van de arbeidsvoorwaarden;
  • Opleiding van de werknemers ter plaatse en aangepast aan de sector,
  • Voorziening van specifieke medische raadplegingen en uitvoering van metingen om de beroepsmatige blootstelling te bestuderen.

Kwaliteit van de binnenlucht

De luchtkwaliteit van werkplekken hangt af van twee parameters: de ventilatie en de bronnen van verontreinigende stoffen die in het gebouw of in de omgeving daarvan aanwezig zijn.

BEOORDELING VAN DE LUCHTKWALITEIT BINNENSHUIS

Wij begeleiden u

Elektromagnetische velden beoordelen

Met deze risicoanalyse kunt u de elektromagnetische velden in uw onderneming beoordelen en controleren of de gemeten en berekende waarden onder de wettelijke grenzen liggen.

Een eerste statusanalyse opmaken van de arbeidshygiëne (ISA Hygiëne)

Hulp bij het identificeren van de risico's op het vlak van arbeidshygiëne binnen de onderneming en een analyse van het beheer van deze risico's aan de hand van een checklist.Doelstellingen:Het opsporen van de risico's op het vlak van arbeidshygiëne in de ondernemingDe conformiteit van de risicobeheersing op het vlak van arbeidshygiëne binnen de onderneming controleren.Bepalen welke acties moeten worden ondernomen om te voldoen aan de wettelijke vereisten betreffende de veiligheid en het welzijn van de werknemers.

Opleiding rond risico's van blootstelling aan ioniserende straling

In deze opleiding krijgen werknemers die mogelijks worden blootgesteld aan ioniserende straling informatie over de risico’s en de basisnormen om zich ertegen te beschermen. Er wordt speciale aandacht besteed aan de moederschapsbescherming door de deelnemers te informeren over de gevaren van deze stralingen voor embryo’s.

Niveau en kwaliteit van verlichting analyseren

Onze preventieadviseur ergonomie analyseert het niveau en de kwaliteit van de verlichting in uw onderneming en verzamelt informatie met betrekking tot de werksituaties op het gebied van verlichtingshomogeniteit, verblinding, soorten verlichting, kleuren van omringende oppervlakken enz.We raden u preventieve maatregelen aan, ook wat betreft de aankoop van nieuwe, aangepaste verlichting.

De thermische omgeving op het werk beoordelen

Onze ergonoom beoordeelt de thermische omgevingsfactoren binnen uw onderneming om te bepalen of de arbeidsomstandigheden al dan niet in overeenstemming zijn met de PMV- en PPD-indexen (discomfort) of met de WBGT-index (werkbeperking). Na zijn evaluatie analyseert onze ergonoom de resultaten en stelt hij preventieve maatregelen voor.

De kwaliteit van de binnenlucht beoordelen

Deze interventie heeft als doel de kwaliteit van de binnenlucht te beoordelen: vervuiling door chemische producten, microbiologische vervuiling, atmosferische factoren (temperatuur, vochtigheid, CO2 enz.). Op basis van deze beoordeling zoeken onze experts samen met u naar verbeterpunten op het gebied van luchtkwaliteit.

Evaluatie van de geluidsomgeving via geluidsdosimetrie

Onze preventieadviseur ergonomie meet de geluidsniveaus op de verschillende werkplekken van de onderneming met behulp van een sonometer of geluidsdosismeter. Er zal een verslag worden opgemaakt waarin de wetgevende aspecten, de meetresultaten en voorstellen ter preventie en verbetering van de werkomstandigheden worden opgenomen. Deze voorstellen zullen gericht zijn op het verlagen van de geluidsniveaus.

Meer producten

Wettelijke referenties

Codex welzijn op het werk – BOEK V: OMGEVINGSFACTOREN EN FYSISCHE AGENTIA