Publié le 23·02·2024

De CESI-groep, een baanbrekende visie op welzijn op het werk

Temps de lecture 3 min.

De CESI-groep onlangs 55 kaarsjes uitblazen, vandaag begeleiden 330 medewerkers 15.500 bedrijven en hun 270.000 werknemers. Op het vlak van gezondheid, veiligheid, psychosociale risico’s, ergonomie en arbeidshygiëne.

Maar wat heeft de toekomst nog in petto ?

Élisabeth PÊTE, Medisch Directrice en Khaoula JELASSI, Directrice Risicobeheersing, delen hun visie op preventie en welzijn op het werk.

Uitdagingen met betrekking tot het klimaat, diversiteit en inclusie, verandering van de verwachtingen ten opzichte van organisaties, verandering van de economische en organisatorische modellen, technologische revolutie door artificiële intelligentie, maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen …

Deze uitdagingen beïnvloeden niet alleen onze klanten, maar ook de diensten die onze externe dienst voor preventie en bescherming op het werk en haar dochteronderneming One aanbieden.

De CESI-groep is zich bewust van deze veranderingen en integreert ze dan ook in haar doelstellingen en ambities.

Meer dan een diestverlener, een partner

CESI streeft ernaar om op een transparante manier met haar medewerkers te werken om een modern, gedurfd, proactief en efficiënt medisch departement te creëren, legt Élisabeth PÊTE, medisch directrice, uit.

Het doel is om “niet alleen een dienstverlener maar ook – en vooral – een partner te zijn voor onze klanten” door de competenties van onze arbeidsartsen te benadrukken, die verder gaan dan hun wettelijke taken. Bijvoorbeeld door de gegevens van individuele medisch onderzoeken anoniem te analyseren om de ergonomie of psychosociale risico’s binnen de organisatie te beoordelen, “wat ons in staat stelt de werkgever op een meer specifieke en en relevante manier advies te geven dat is aangepast aan de werkvloer”, zegt Élisabeth PÊTE. Volgens Khaoula JELASSI, directrice Risicobeheersing, is haar departement een “onontbeerlijke partner in de ontwikkeling van een efficiënt en duurzaam preventiebeleid”.

“CESI profileert zich meer als een partner voor haar klanten, dan als een dienstverlener”.

Nabijheid en multidisciplinariteit

Volgens Élisabeth PÊTE vormt de nauwe relatie tussen CESI en zijn klanten de grondslag voor zijn kwaliteitsvolle begeleiding.

Deze “nabijheid”, die ook tussen de verschillende departementen heerst, uit zich in een multidisciplinariteit die ons helpt onze missie te volbrengen en die een collectieve intelligentie creëert. “Ook met de klanten”, zegt ze, “challengen wij onze wederzijdse expertises, bijvoorbeeld tijdens ontmoetingsmomenten.”

“Zowel de tevredenheid van de klanten als de ontwikkeling van onze medewerkers houden CESI bezig”

benadrukt Khaoula JELASSI. Door de nadruk te leggen op menselijke waarden zoals teamspirit en respect, in combinatie met efficiëntie, innovatie en overstijging, creëert CESI “een aangename en harmonieuze werkomgeving voor haar medewerkers”, legt ze uit. Een aanpak die bijdraagt aan de economische groei en waarmee de groep haar maatschappelijke taak op zich kan nemen.

Een toekomstvisie

Met DE uitbreiding van de tertiaire sector, de platformisering van het werk, de vooruitgang van artificiële intelligentie, het sedentarisme, de digitalisering enz. “zal de primaire preventie nog belangrijker worden in de beheersing van de nieuwe risico’s wat betreft de gezondheid en veiligheid”, aldus Khaoula Jelassi.

Élisabeth PÊTE ziet haar departement steeds avant-gardistischer worden: “We willen graag het initiatief nemen, vooruitlopen op de wet met pilootprojecten en vervolgens bij de wetgever aankloppen met relevante voorstellen.”

Ontdek onze catalogus 2024