Publié le 12·07·2022

Medische check-up: een winning deal

De check-up is een goede gelegenheid om te peilen naar de algemene gezondheidstoestand van de werknemers om tijdig de eerste tekenen van een eventuele ziekte op te sporen. Door zorg te dragen voor uw werknemers werkt u hun motivatie en betrokkenheid in de hand. Dit zorgt voor een dynamischere en efficiëntere organisatie!

Inhoud van de check-up

De check-up helpt bij het voorkomen van elke ongebruikelijke verandering of symptoom, of kan net anomalieën opsporen bij mensen die geen specifieke symptomen hebben.

Hij bestaat uit een volledig klinisch onderzoek om de algemene gezondheidstoestand te beoordelen, en uit sommige meer specifieke onderzoeken zoals een analyse van het bloed, de urine, een inspanningstest, fysieke tests, voedingsadvies… De conclusies zullen in een verslag worden gegoten dat op vertrouwelijke wijze aan de werknemer wordt bezorgd, met nuttige aanbevelingen en advies. De check-up zal indien nodig doorverwijzen naar een specialist voor extra onderzoeken.

Een check-up, om wat te doen?

Cardiovasculaire ziekten zijn een van de belangrijkste doodsoorzaken in België. Er bestaan tal van risicofactoren, zoals sommige chronische ziekten, gebrek aan lichaamsbeweging, roken, obesitas, alcoholverbruik…

In België meldt 40% van de werknemers dat ze de voorbije 12 maanden afwezig waren omwille van gezondheidsproblemen. 

Daarom is het belangrijk om de eigen gezondheid serieus te nemen en ze regelmatig preventief te laten controleren. Zowel de werknemer als de werkgever hebben er belang bij, want de gezondheidsbalans biedt de kans om de fysieke en geestelijke gezondheid en de levensstijl onder de loep te nemen en stelt indien nodig andere screeningtests voor of verwijst door naar specialisten…

In de top 5 van chronische ziekten bij de Belgen:

1/3 van de bevolking heeft musculoskeletale aandoeningen.

17% heeft een hoge bloeddruk.

18% heeft een te hoog cholesterolgehalte.

Op wie is het van toepassing?

Zelfstandigen, kaderleden of al het personeel van uw onderneming, iedereen heeft baat bij een check-up.

Vanuit medisch standpunt adviseren wij om elke 2 jaar een check-up te plannen voor medewerkers tussen 45 en 50 jaar. Voor medewerkers van 50 jaar en ouder is een jaarlijkse check-up aangewezen.

De check-up kan passen in het kader van uw CAO 104-plan voor oudere werknemers.

De check-up bij CESI, eenvoudig en efficiënt!

Als u de organisatie van de check-ups in uw onderneming aan CESI overlaat, mag u zeker zijn van een efficiënte, menselijke en professionele aanpak.

  • Wij stellen een online platform voor het beheer van de check-ups tot uw beschikking: lijsten importeren met de betrokken werknemers, afspraken maken…
  • De check-up bevat een medisch luik en een voedingsluik op basis van de vragenlijsten die vooraf zijn ingevuld door de werknemer.
  • Uw medewerkers worden ontvangen en omkaderd door een specifiek medisch team tijdens het volledige proces.
  • Omdat het nodig is nuchter te zijn, wordt na de bloedafname een gezond, uitgebreid ontbijt aangeboden.
  • Elk jaar wordt een andere adviesfiche (bv. slaap, lichaamsbeweging…) bij het verslag (medisch en voeding) gevoegd dat snel wordt verstuurd. 
  • Een follow-up rond voeding en/of roken en een programma voor lichaamsbeweging kunnen voorgesteld worden na de check-up en op aanvraag van de werkgever.
Meer producten