Publié le 25·04·2022

Een preventieve aanpak

De codex welzijn op het werk verplicht elke werkgever om een preventieve aanpak te implementeren in zijn onderneming om het welzijn van de werknemers tijdens de uitvoering van hun werk te bevorderen.

Implementatie van een preventiebeleid

Volgens het statistisch onderzoek van Fedris over arbeidsongevallen zijn in 2018 168.462 arbeidsongevallen aangegeven in België tegenover 164.786 in 2017. Dat betekent een toename met 2,2% tussen 2017 en 2018. Tussen 2016 en 2017 bedroeg die stijging 2,5%.

Die cijfers tonen het belang aan voor ondernemingen om te investeren in een efficiënte preventieaanpak.

In de praktijk dient een beleid inzake welzijn op het werk te worden ingevoerd dat de 7 domeinen rond welzijn op het werk bestrijkt:

  • Veiligheid
  • Gezondheid
  • Hygiëne
  • Ergonomie
  • Psychosociale belasting
  • Verfraaiing van de werkplekken
  • Omgeving met een invloed op welzijn op het werk

Het is daarbij de bedoeling om na te denken over de gevaren aanwezig in de onderneming, de risico’s te identificeren, ze te beoordelen en preventiemaatregelen te nemen om schade te voorkomen. Met het oog op een doeltreffend preventiebeleid moet de werkgever ook een dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) in zijn onderneming invoeren.

Het startpunt van dit DRBS is de risicoanalyse. Die zorgt voor het bepalen van alle risico’s in de onderneming, het beoordelen ervan om prioriteiten te stellen bij de acties en preventiemaatregelen te nemen aangepast aan elk risico.

De conclusies van de risicoanalyses zullen opgenomen worden in een globaal preventieplan en in een jaarlijks actieplan. Die plannen worden opgesteld door de werkgever in overleg met de hiërarchische lijn en de preventiediensten. Ze bevatten de preventiedoelstellingen samen met de te nemen maatregelen, de mensen die ermee belast zijn en de termijn voor het realiseren ervan.

 

Ontwikkeling van een preventiebeleid

Wettelijke referenties

Codex welzijn op het werk – Boek I – Algemene beginselen